Jätteknölkallan blommar i Venedig

Publicerad: 18 juni, 2013
Jätteknölkallan blommar i Venedig

The Giant Corpse Flower Blooms - Ingela Ihrman

På midsommardagen 2013 inleder Art Lab Gnesta ett samarbete med Microclima, en plats för samtida konst i ett växthus i Venedig. Vi tar med oss arbeten av konstnären Ingela Ihrman, som presenterar den första performancen med hennes senaste arbete Jätteknölkallan blommar, producerad under en ateljévistelse hos Art Lab Gnesta. Sent på jorden av John Skoog, som vi visade tidigare i år, screenas mot växthusets fasad. Vi tar också med oss en bit av Gnesta, och bjuder besökarna på getost från Sörbro gård, tomatmarmelad från Norra Stene Skafferi, samt granbarrsylt och björksav från Högtorp gård. Samma kväll släpper vi också det andra numret av vår tidskrift Fält.

Jätteknölkallans djupröda blomma har en väldigt frän stank som påminner om ruttnande kött. I Sumatras regnskogor, blommans hemtrakter, lockar stanken och den köttliknande färgen till sig asätande insekter och säkrar på så sätt pollineringen. Jätteknölkallan upptäcktes och döptes av den italienske botanikern Odoardo Beccari 1878 till Amorphophallus titanum (”jättelik oformlig fallus”) och har ändå sedan dess lockat människor att se dess spektakulära blomning.

Konstnären Ingela Ihrmans performance är en del av en serie arbeten som fokuserar på växter med könsrelaterade namn, som Victoria Amazonica (jättenäckrosen) och kaktusen Selenicereus grandiflorus (Nattens drottning). I sitt arbete undersöker konstnären våra gemensamma behov av att kategorisera och strukturera vad vi kallar naturen. Utifrån botaniska, biologiska och kulturkritiska perspektiv fokuserar konstnären på mänskligt beteende och västerländska strukturer, inte sällan med en viss humor. Jätteknölkallan producerades under ett residencyperiod hos Art Lab Gnesta våren 2013.

John Skoogs videoverk ”Sent på jorden”, ett nära samarbete med fotografen Ita Zbroniec-Zajt, fångar timmen mellan solnedgång och gryning en ljus sommarnatt någonstans i södra Sverige. Ordlöst skildras stilla situationer; alla med existentiell botten i den samtida landsbygden. Känslan av att allt står på spel laddas av den sena, eller tidiga, timmen. På så sätt synliggörs ett antal positioner i tid. Från den moderna landsbygden till den om vår tid på jorden.