Risograph
I Art Lab Gnestas Riso-studio finns en Risograph av modell RISO SF 9350 EII E. Innan denna hade vi en annan äldre maskin (RISO GR 3750), som vi haft nästan sedan vi startade.
En risograph, även kallad digital duplikator, är en japansk tryckmaskin (skrivare/kopiator) för risotryck eller risografi. Maskinerna skapades av RISO Kagaku Corporation under 1980-talet. Varje tryck sker med en färg åt gången. Tekniken kan liknas vid en kombination av screentryck och kopieringsmaskin.
Här har vi samlat lite resurser och information som kan vara användbart för dig som ska komma till oss och trycka.
Vår RISO SF 9350 EII E
- Specifikation – www.riso.co.jp
- Papper i storlek upp till A3.
- Ytvikt på papper kan vara från 46 gsm till 210 gsm
- Trycker i 600 DPI
- Tryckbar yta: 291 mm × 413 mm (Maximum Printing Area)
- Det går inte att printa hela vägen ut i kanten på pappret, det lämnas en marginal (ca 5 mm) längst ut på pappret.
Drivrutiner & Manual
Vi har en dator kopplad till vår Riso, som du kan använda för utskrift till Risographen. Vill du skriva ut direkt från din egna dator så kan du ladda ner drivrutioner till Art Lab Gnestas risograph (modell RISO SF 9350 EII E) på Riso.com:
- www.riso.com/download
- Manual – Printer Driver Users Guide MAC ENG (pdf)
Programet Spectrolite för Riso
Spectrolite är en skrivbordsapp för Mac som kan underlätta när du ska göra risografutskrifter, zines och böcker lättare. Spectrolite kan användas för färgseparation, halvtoning och layouter för tryck. Spectrolite finns installerat på datorn i Riso-studion, som är kopplad till vår Risograph.
Färger
Risograph-färgen är sojabaserad. Riso-färgerna är något genomskinliga och tillåter variationer genom övertryck och påverkas även i nyans beroende på det papper de är tryckta på.
De färger som finns på Art Lab Gnesta är dessa:
- Blå
- Hex: #0078BF
- Pantone / PMS: 3005 U
- RGB: 0, 120, 191
- CMYK: 99, 22, 0, 1
- Grön
- Hex: #00A95C
- Pantone / PMS: 354 U
- RGB: 0, 169, 92
- CMYK: 73, 0, 81, 0
- Röd
- Hex: #FF665E
- Pantone / PMS: Warm red U
- RGB: 255, 102, 94
- CMYK: 0, 60, 63, 0
- Gul
- Hex: #FFE800
- Pantone / PMS: Yellow U
- RGB: 255, 232, 0
- CMYK: 0, 9, 100, 0
- Fluorescerande rosa (Fluorescent Pink)
- Hex: #FF48B0
- Pantone / PMS: 806 U
- RGB: 255, 72, 176
- CMYK: 0, 72, 31, 0
- Metallic Gold
- Riso code: S-7098
- HEX: #AC936E
- Pantone / PMS: 872 U
- RGB: 172, 147, 110
- CMYK: 22, 33, 68, 8
- Purple
- Hex: #765BA7
- Pantone / PMS: 2685 U
- RGB: 118, 91, 167
- CMYK: 61, 73, 0, 0
- Svart
Hur ser Riso-färgerna ut när de trycks? Du kan se exempel på hur Riso-färger översätts i tryck i dessa färgkartor:
Pappersval
- Obestruket papper
- Det går att trycka på papper i storlek upp till A3.
- Ytvikt kan vara från 46 gsm till 210 gsm
Exempel på papper som är ofta används för Riso-print:
- Munken Pure
- Arena Ivory Bulk 120 gsm (gm2)
- Färgat papper: Colorit eller Image Coloraction
- Polar, 100-250 gsm
- Nautilus Classic 90g
- Ark Cyclus Offset, 115 gram
Att tänka på
Rullmärken / Ränder & Nålmärken
Pappert mats in i risografen med en gummirulle (gummivals) och inmatiningshjul, dessa kan plocka upp färg som du tryckt på pappret och skapa oönskade ränder på ditt tryck. För att undvika att få ränder på ditt tryck kan du; undvika att trycka mycket färg i mitten av pappret, använda mer opacitet i färgen i mitten.
I risografen sitter spetsar/nålar som lossar pappret från trumman. Vid hög färgmängd kan dessa skapa skapa streck på trycket, i värsta fall kan pappret punkteras och fastna på dem.
- TIPS: Använd funktionen intervall och lägsta fart. Då blir det färre ränder.
Misspass
Då du trycker en färg åt gången med en risograf och mapper matas med ca 0.5 mm eller mer variation, så kan misspass uppkomma i ditt tryck. Alltså glipor och varirerande förskjutningar mellan dina färglager.Se det som en riso-charm. Vill du ha helt perfekta tryck kan annan teknik passa bättre. Med det sagt, så finns det inställningar för att finjustera passningen när du printar, vilket gör att du kan justera större misspass under tryckandets gång. Du kan även använda svällning, för att minimera misspass vid tryck med flera färger, gör då svällningen på den ljusa färgen för bäst resultat.
Smetning, färgöverföring & papperstrassel
Om du trycker mycket färg på ett papper, text flera färger i 100% opacitet på samma yta, är chansen stor att färgen kan smetas om du tar på den, eller att pappren färgar av sig på varandra. Färgen kan smetas ut om man tar på den. Det blir också större risk att du får papperstrassel där papper klibbar fast på trumman.
Master / rispapper
Originalet (stencilen) som risographen skapar kallas för master och består av rispapper. När en master är skapad kan risographen skriv ut i hög hastighet. När du gör en ny master, i samma färg, så kasseras den gamla mastern och den går inte att använda igen.
- Master S-8130E. En master-rulle (A3) ger ca 220 original (sheets), innan den behöver bytas.
Kostnad
Ju fler sidor som trycks/genereras från varje master desto lägre kostnad per utskrift.
- En Master rulle kostar 1125 kr och ger ca 220 original. Varje master/original kostar därmed strax över 5 kr.
Inställningar vid printing
- Vid foto välj Fiberliknande (Grain touch)
Guider & Riso-inspiration
- Stencil.wiki
- Risooprint.se/instruktioner
- Stencil.wiki/colors
- Risottostudio i Glasgow, Scotland
- Spectrolite.app/how-to
Riso studios & risograftryckerier i Sverige
- Mori Press i Malmö
- Beast Studio i Malmö (sajten byggs om 2023-12)
- RisooPrint på FärgLabbet i Sunne
- Fantasy Printhouse i Stockholm
Riso-studion på Art Lab Gnesta