Risograph

I Art Lab Gnestas Riso-studio finns en Risograph av modell RISO SF 9350 EII E. Innan denna hade vi en annan äldre maskin (RISO GR 3750), som vi haft nästan sedan vi startade.

En risograph, även kallad digital duplikator, är en japansk tryckmaskin (skrivare/kopiator) för risotryck eller risografi. Maskinerna skapades av RISO Kagaku Corporation under 1980-talet. Varje tryck sker med en färg åt gången. Tekniken kan liknas vid en kombination av screentryck och kopieringsmaskin.

Här har vi samlat lite resurser och information som kan vara användbart för dig som ska komma till oss och trycka. 

Vår RISO SF 9350 EII E

  • Specifikation – www.riso.co.jp
  • Papper i storlek upp till A3.
  • Ytvikt på papper kan vara från 46 gsm till 210 gsm
  • Trycker i 600 DPI
  • Tryckbar yta: 291 mm × 413 mm (Maximum Printing Area)
  • Det går inte att printa hela vägen ut i kanten på pappret, det lämnas en marginal (ca 5 mm) längst ut på pappret.

Drivrutiner & Manual

Vi har en dator kopplad till vår Riso, som du kan använda för utskrift till Risographen. Vill du skriva ut direkt från din egna dator så kan du ladda ner drivrutioner till Art Lab Gnestas risograph (modell RISO SF 9350 EII E) på Riso.com:

Programet Spectrolite för Riso

Spectrolite är en skrivbordsapp för Mac som kan underlätta när du ska göra risografutskrifter och zines och böcker lättare. Spectrolite kan användas för färgseparation, halvtoning, layouter för tryck. Spectrolite finns installerat på datorn i Riso-studion, som är kopplad till vår Risograph.

Färger

Risograph-färgen är sojabaserad. Riso-färgerna är något genomskinliga och tillåter variationer genom övertryck och påverkas även i nyans beroende på det papper de är tryckta på.

De färger som finns på Art Lab Gnesta är dessa:

Riso Metallic Gold Riso Purple Riso Black

  • Blå
    • Hex: #0078BF
    • Pantone / PMS: 3005 U
    • RGB: 0, 120, 191
    • CMYK: 99, 22, 0, 1
  • Grön
    • Hex: #00A95C
    • Pantone / PMS: 354 U
    • RGB: 0, 169, 92
    • CMYK: 73, 0, 81, 0
  • Röd
    • Hex: #FF665E
    • Pantone / PMS: Warm red U
    • RGB: 255, 102, 94
    • CMYK: 0, 60, 63, 0
  • Gul
    • Hex: #FEE800
    • Pantone / PMS: Yellow U
    • RGB: 255, 232, 0
    • CMYK: 0, 9, 100, 0
  • Fluorescerande rosa (Fluorescent Pink)
    • Hex: #FF48B0
    • Pantone / PMS: 806 U
    • RGB: 255, 72, 176
    • CMYK: 0, 72, 31, 0
  • Metallic Gold
    • Riso code: S-7098
    • HEX: #AC936E
    • Pantone / PMS: 872 U
    • RGB: 172, 147, 110
    • CMYK: 22, 33, 68, 8
  • Purple
    • Hex: #765BA7
    • Pantone / PMS: 2685 U
    • RGB: 118, 91, 167
    • CMYK: 61, 73, 0, 0
  • Svart

Pappersval

  • Obestruket papper
  • Det går att trycka på papper i storlek upp till A3.
  • Ytvikt kan vara från 46 gsm till 210 gsm

Exempel på papper som är ofta används för Riso-print:

Att tänka på

Rullmärken / Ränder & Nålmärken

Pappert mats in i risografen med en gummirulle (gummivals) och inmatiningshjul, dessa kan plocka upp färg som du tryckt på pappret och skapa oönskade ränder på ditt tryck. För att undvika att få ränder på ditt tryck kan du; undvika att trycka mycket färg i mitten av pappret, använda mer opacitet i färgen i mitten.

I risografen sitter spetsar/nålar som lossar pappret från trumman. Vid hög färgmängd kan dessa skapa skapa streck på trycket, i värsta fall kan pappret punkteras och fastna på dem.

  • TIPS: Använd funktionen intervall och lägsta fart. Då blir det färre ränder.

Misspass

Då du trycker en färg åt gången med en risograf och mapper matas med ca 0.5 mm eller mer variation, så kan misspass uppkomma i ditt tryck. Alltså glipor och varirerande förskjutningar mellan dina färglager.Se det som en riso-charm. Vill du ha helt perfekta tryck kan annan teknik passa bättre. Med det sagt, så finns det inställningar för att finjustera passningen när du printar, vilket gör att du kan justera större misspass under tryckandets gång. Du kan även använda svällning, för att minimera misspass vid tryck med flera färger, gör då svällningen på den ljusa färgen för bäst resultat.

Smetning, färgöverföring & papperstrassel

Om du trycker mycket färg på ett papper, text flera färger i 100% opacitet på samma yta, är chansen stor att färgen kan smetas om du tar på den, eller att pappren färgar av sig på varandra. Färgen kan smetas ut om man tar på den. Det blir också större risk att du får papperstrassel där papper klibbar fast på trumman.

Master / rispapper

Originalet (stencilen) som risographen skapar kallas för master och består av rispapper. När en master är skapad kan risographen skriv ut i hög hastighet. När du gör en ny master, i samma färg, så kasseras den gamla mastern och den går inte att använda igen.

Kostnad

Ju fler sidor som trycks/genereras från varje master desto lägre kostnad per utskrift.

Inställningar vid printing

  • Vid foto välj Fiberliknande (Grain touch)

Guider & Riso-inspiration

Riso-studion på Art Lab Gnesta