
Foto: Lisa Grip
Fredag 6/6 14-17
Välkommen till en filmfest med verk som belyser frågor om frihet, maktförskjutning och lek som metod. Vi premiärvisar också en ny experimentell dokumentärfilm Rädda Jorden Klubbens otyglade värld av Lisa Grip.
För en dag gör vi om vår utställningshall till biograf och visar intressanta konstfilmer av konstnärerna Lisa Grip, Medina Bazargali, Johanna Billing, Aron Fogelström, Sara Jannatirad och fler, fullständigt program kommer inom kort.
Vi har också plantbytardag och utdelning av årets Saqbatomatplantor.
Dagen är som alltid utan kostnad och pågår mellan 14 – 17 inklusive samtal.

Rädda Jorden Klubbens otyglade värld. Foto: Lisa Grip
Lisa Grip
Rädda Jorden Klubben är Gnesta-ungdomarna som i snart fem års tid med outtröttlig energi och stark integritet utforskat vägar mot en bättre och vildare framtid genom ett kreativt ifrågasättande av lokala beslutsfattare och vuxenvärldens passivitet inför klimatkrisen. Konstnären och Art Lab Gnesta-medarbetaren Lisa Grip har följt RJK en längre tid på deras resor, vardagar och äventyr. Många år har gått sedan RJK en kall höstdag tog sig in på Art Lab Gnesta och krävde plats och gehör, och vi är nu så stolta över att premiärvisa filmen här hos oss!
Rädda Jorden Klubbens otyglade värld visas också hela sommaren på Naturum Stendörren och Naturum Trollskogen, med stöd från Postkodsstiftelsen.

Foto: Medina Bazargali
Medina Bazargali
I videoverket Aitys av Medina Bazarğali (f 2001 i Almaty, Kazakstan) pågår en traditionell sångtävling mellan två poeter, akyns. Det talade ordet är avgörande för båda stäppkulturerna, som främst producerar och sprider kunskap muntligt. Akyns använde också det talade ordet för att bekämpa tyranni. Situationen förändrades drastiskt under sovjettiden när stäppnomader i Kazakstan tvingas anta en ickenomadisk livsstil – och därför ändra sina traditioner. I videon försöker Bazargali återställa den politiska meningen i aitys genom att skapa en kamp om olika sätt att uppnå Kazakhstans avkolonisering.

Aron Fogelström
Aron Fogelström
Inifrån det magnetiska bruset från en magnetröntgen glider en kropp in i föreställda rum – en rymdkapsel, ett djuphavsfartyg. Den färdas vidare in i en operasal. En ensam tysk vokal släpps ut och dess eko färdas framåt. En fladdermus som navigerar genom ekolokalisering undersöker rummet med språket. En nattfjäril svarar – ekot återvänder förändrat och bär på ett budskap: något är dolt i applåderna.
Aron Fogelströms Drift är en lingvistisk science fiction som böjer analytiska verktyg som röstanalys, arkitektonisk akustik och rörelsestudier till spekulativa tillstånd. Verket lyssnar efter vad som förändras när ljud får mäta rum – och när språket återvänder i förändrad form.

Johanna Billing, I’m Gonna Live Anyhow Until I die.
Johanna Billing
Till tonerna av ett fiolmusikaliskt soundtrack av improvisationer inspirerade av 1970-talets experimentmusiker Franco Battiato följer Billings video I’m Gonna Live Anyhow Until I die en grupp italienska barn som vandrar på Roms gator, till synes fria att göra vad de vill, efter att ha lämnat sina föräldrar kvar på Al Biondo Tevere (restaurangen där Pier Paolo Pasolini åt sin sista måltid innan han dog). Billing besökte Rom under demonstrationerna mot universitetsreformen 2010 och filmen är ett suggestivt sätt att resonera kring framtiden för de barn som växer upp i en tid då populistiska politiker underminerat skolsystemet.
Verket lyfter fram den tidiga traditionen hos italienska filmskapare som fångade friheten hos barn som utforskar sin stad som ett sätt att reflektera över historiska och samhälleliga förändringar. Johanna Billing arbetar för tillfället med en ny stor produktion i samarbetemed Art Lab Gnesta.